Doorgaan naar hoofdcontent

Je bent wat je gegeten hebt


Wat geweldig dat we een lichaam hebben. Vooral als je een perfect lichaam hebt. We kunnen vrij denken, rustig ademen, en naartoe gaan waar we willen.
Omdat we zoveel van ons lichaam houden, zullen we het belangrijk vinden wat we elke dag eten. 

We eten om energie te krijgen voor het leven. Maar het eten geeft ons niet alleen energie, het heeft ook invloed op onze gezondheid, levensstijl, en karakters.
Chinezen vinden dat een man die van vlees houdt vaak onbeleefd is, en een man die van granen houdt vaak slim is. In het Engels zegt men ook: 'You are wat you eat.' 
We kunnen niet onze ouders kiezen om mooie genen krijgen, maar we kunnen door goed te eten en sporten ons leven beter maken.
Ben je makkelijk moe? Heb je vaak een slechte bui? kan je je niet goed concentreren? Misschien is het probleem niet van je zelf, maar komt het uit je eten. 
Eten we soms onbewust op straat iets snel en makkelijks? Drinken we altijd flesjes die vreemde kunststoffen bevatten? 

Wat moeten we eten? Mijn antwoord is: natuurlijk, diversen, en weinig.

Tegenwoordig is ons eten niet meer betrouwbaar. We kopen producten van supermarkten die door fabrieken gemaakt zijn. We eten gerechten in restaurants die met te veel olie en kruiden gekookt zijn. We verliezen langzamerhand het recht om onze eigen voeding te kiezen. Daarom vind ik hoe eenvoudiger hoe beter we moeten eten. We kunnen heel waarschijnlijk niet zelf groente kweken en eigen kippen houden, maar we kunnen uit natuurlijke materialen kiezen en zelf koken.
  
Mensen zijn bijzonder. We zijn niet als sommige dieren die alleen gras of vlees kunnen eten, maar we hebben ook niet vier magen zoals koeien of scherpe tanden zoals tijgers. We zijn gemaakt om alles te eten, en niet alleen om bepaald voedsel te krijgen.   
Chinezen vinden dat elk voedsel een bijzondere boodschap geeft voor ons lichaam en onze ziel, alle kleuren en smaken hebben hun eigen effect voor onze organen, en elke seizoen zullen we ook iets anders eten. 
We moeten met de verandering van de natuur, goed naar onze lichamen luisteren, en elke hapje serieus nemen . 

Eet weinig, maar genoeg, want het gevoel van honger of vol zijn beide niet goed voor onze stemming. Goed en minder eten maakt ons lichaam energiek. 

Behalve het voedsel, een goede houding tegenover het eten is ook heel belangrijk. Als we eten, moeten we concentreren op, en genieten van. Hoewel we niet bidden voordat we eten, kunnen we nog steeds een dankbaar gevoel hebben voor wat we hebben. Zo proeven we beter, en het eten wordt ook lekkerder.  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Surf in Terschelling

Ik had ooit een droom. In die droom was ik op reis. Het was een lange reis. Ik liep een klein dorp binnen. Er was niemand. Ik was moe en wist niet waar ik naar toe zou gaan en wat ik zou doe. Toen zag ik een prikbord. Vanuit nieuwsgierig keek ik naar dat bord. Op een papier stond een informatie over een training voor je leven. Ik heb opgegeven en kwam in de klas. Mijn docent was een aardige en elegante mevrouw. Ik weet niet waarom maar ik wist zeker dat zij mijn docent in mijn leven is. Ik luisterde naar haar met ander klasgenoten. Toen keek ik naar het raam. Ik zag een mooi strand dat schitterde in de zon. In de blauw groene zee waren tientallen dolfijnen door elkaar aan het springen. Wat ik zag was zo mooi dat ik van hart roepen moest. Iedereen keek naar mij en de docent glimlachte. Voor hun is dit uitzicht niet zo bijzonder. Na de les deed ik mee aan een avontuurlijke wedstrijd. De wedstrijd test niet alleen je lichaam, maar ook je spirit en ziel. Ik zwom in een grote pijp en klom

Een kok slachtte een stier -Zhuang Zi

Een kok liet aan zijn koning zien hoe je een stier slacht.  Hij raakte de stier met zijn handen aan, leunde tegen hem met zijn schouder, trapte hem met zijn voeten en drukte hem met zijn knie. Toen het mes in en uit de stier ging, werd er een mooie melodie gemaakt, en toen hij de stier uit elkaar deed, zagen we een prachtige dans. De Koning zei: ’ach, wat geweldig, waar heb je die techniek geleerd?’ De kok deed eerst het mes weg en antwoordde: ’Waar ik van houd is Dao, en dat is meer dan het techniek. Vroeger als ik een stier slachtte, zag ik de hele stier. Na drie jaar zag ik alleen het detail maar geen hele stier. Nu voel ik de stier door mijn geest maar niet met mijn ogen.  Als mijn verstand stopt gaat mijn ziel gewoon door. Ik laat op de natuurlijke wijze, mijn mes tussen de botten en zenuwen glijden. Ik raak geen zenuw aan, eveneens  geen botten. Een goede kok verandert elk jaar van mes omdat dit slijt. Een normale kok verandert het elke maand omdat het kapot is. Nu heb ik dit mes

Ik hou van een vrouw

Ik hou van een vrouw. Ze straalt als een filmster. Ik weet het en iedereen zegt dat. ze zeggen dat ik haar niet waard ben. Ik droom s’nacht van haar. Ik mis haar op mijn pijnlijke momenten. Ik voel dat zonder haar mijn leven geen bedoeling zal hebben. De vrouw is mijn droom,  het leven dat ik wil hebben, De persoon die ik echt ben.